• Wat kan ik in de app doen als nieuwkomer?

    De app heeft verschillende functies:

    • Je kunt activiteiten boeken en bijwonen, bijvoorbeeld een taalles, sollicitatietraining of een sociale activiteit. Het aanbod van activiteiten is groot en wisselt veel.
    • Er is een Connect pagina, waarbij je kunt chatten met andere gebruikers. Stel of beantwoord een vraag om een gesprek te starten.
    • Er zijn verschillende informatiepagina’s met handige informatie over het leven in Nederland en in jouw woonplaats.
    • Je kunt vragen die je hebt stellen aan Support.
  • Hoe vind ik een activiteit in mijn regio?

    Welcome app werkt op dit moment samen met de gemeenten Venlo, Leiden, Dordrecht en Almere. Dit betekent dat er in de app veel aanbod beschikbaar is voor in deze regio’s. Om een activiteit te vinden, kun je een woord invullen in de zoekbalk, of scrollen door de verschillende activiteiten. Woon je niet in Venlo, Leiden, Dordrecht of Almere? Er worden ook landelijke activiteiten aangeboden in de app.

  • Wat betekent ‘locals’?

    Nederlandse inwoners noemen wij locals!

  • Hoe stel ik in de app een vraag aan een local of nieuwkomer?

    In de app kun je een vraag stellen en aangeven over welk onderwerp je vraag gaat. Bovendien kun je kiezen aan welke groep gebruikers je de vraag wilt stellen, bijvoorbeeld als je wilt dat alleen mensen in jouw gemeente de vraag kunnen beantwoorden. Naast vragen stellen, kun je ook vragen beantwoorden van anderen.

  • Organiseert Welcome app de activiteiten in de app?

    Nee, wij bieden alleen het platform aan. Lokale organisaties, bedrijven en individuen zijn degenen die een activiteit organiseren en aanbieden via ons platform.

  • Hoe zoek ik tussen de activiteiten?

    In de zoekbalk kun je woorden intypen om te zoeken naar de activiteit. Daarnaast kun je door de activiteiten scrollen in de verschillende categorieën, zoals taal, sport en de Nederlandse cultuur.

  • Ik kan nog geen taalactiviteit vinden in mijn buurt, hoe kan ik beginnen met de Nederlandse taal te leren?

    Welcome app is (nog) niet in heel Nederland actief, dus dat kan! De meeste lokale bibliotheken bieden gratis taallessen aan of hebben taalcafé’s. Probeer Google om je lokale bibliotheek te zoeken en taallessen te vinden. Daarnaast kun je je spreekvaardigheid online oefenen en werken aan je netwerk bij Vertel es!

  • Ik wil graag werken, kan ik een baan vinden via Welcome app?

    Welcome app is geen platform voor het vinden van werk. Wij hebben meestal geen vacatures in de app. Wel vind je in de app allerlei activiteiten binnen de categorie ‘carrière’ die je kunt bijwonen. Dit zijn activiteiten zoals trainingsprogramma’s, workshops en activiteiten die helpen bij het opbouwen van een professioneel netwerk. Daarnaast hebben we zelf ook regelmatig vacatures open staan.

  • Ik heb een vraag gesteld, maar het staat er nog niet meteen op. Hoe kan dit?

    Houd er rekening mee dat alle vragen worden goed gekeurd door team Welcome app. Zo zorgen we dat er geen ongepaste vragen worden gesteld op ons platform.

  • Wat kan ik als organisatie allemaal met Welcome app?

    Als organisatie kun je samen met ons aan de slag om nieuwkomers te verwelkomen in jouw stad. Evenementen, workshops, taal- of sportlessen, leuke activiteiten voor kinderen, inloopspreekuren, maar ook informatie of oproepen over jouw organisatie, kun je zelf op Welcome app uploaden om ze kenbaar te maken aan nieuwkomers. Dat uploaden doe je via de web-app in jouw eigen organisatieportaal. Daar kun je ook gemakkelijk zien welke organisaties er nog meer zijn in jouw stad en wat voor activiteiten er door hen worden georganiseerd. Je kunt met andere organisaties contact opnemen om gemakkelijker te kunnen samenwerken. Ook kun je berichten sturen naar nieuwkomers die hebben aangegeven dat ze bij je activiteit willen zijn. Tegelijkertijd zorgen wij ervoor dat de Welcome app de nieuwkomers in jouw stad bereikt en zo het aanbod van organisaties voor hen zichtbaar is via onze app.

  • Hoe is Welcome app anders dan andere sociale kaarten?

    Welcome app is anders dan de ‘traditionele’ sociale kaart. Sociale kaarten zijn vaak websites met veel tekst en een droog overzicht aan projecten of organisaties. Deze kaarten zijn vaak niet ontworpen met de doelgroep in het achterhoofd: informatie is gecentraliseerd maar niet gemakkelijk toegankelijk (vaak alleen in het Nederlands) of actiegericht. Ze roepen niet op tot meedoen.

    Welcome app is anders omdat het samen met de doelgroep is ontworpen. Het is een platform dat mensen informeert op activiteitsniveau en motiveert om deel te nemen. De activiteiten die worden weergegeven zijn opgebouwd in categorieën (taal, sport, creatief, cultuur etc.), gepresenteerd in de eigen taal en gelinkt aan de eigen locatie. Daarnaast is Welcome app meer dan alleen een app: wij zijn ook een community. We halen continue feedback op van onze gebruikers en zorgen voor een behoefte gestuurd aanbod. Daarnaast hebben wij een persoonlijke aanpak en zijn wij altijd beschikbaar voor vragen via de Support -functie in de app.

  • Kan iedereen een account aanmaken op de app?

    Iedereen kan een account aanmaken op de app. Voor organisaties hebben we een web-app ontwikkeld, om het beheren van de activiteiten makkelijker te maken. Deze is gratis.

  • Is er nagedacht over het beheer en onderhoud van de app? Wie houdt de app up-to-date?

    Onderhoud van het aanbod ligt bij de organisaties zelf. Wij doen regelmatig een controle op het aanbod in de app en zoeken contact op met organisaties als wij zien dat hun activiteiten niet meer relevant of actueel zijn.

  • Is er een speciale portal voor organisaties op Welcome app?

    Je kunt als organisatie inloggen op de web-app. Je hoeft hiervoor dus niet de app te downloaden, maar je kunt op de computer inloggen en je activiteiten toevoegen. Inloggen op de web-app of registreren kan hier.

  • Hoe zit het met de veiligheid van de gebruikers van de app?

    Wij nemen de veiligheid van de gebruikers van onze app erg serieus. Activiteiten die door organisaties worden geüpload, worden altijd eerst door ons gecontroleerd.

  • Wij organiseren wekelijks tientallen activiteiten, moeten wij alles erop zetten?

    We snappen dat het veel werk is om alle activiteiten erop te zetten. We raden daarom aan de focus te leggen op activiteiten die interessant zijn voor nieuwkomers. Denk bijvoorbeeld aan activiteiten waar het niet uitmaakt wat voor taal de bezoeker spreekt, activiteiten die gratis zijn, of activiteiten die op een andere manier toegankelijk zijn voor nieuwkomers. Terugkerende activiteiten hoef je maar éénmalig te plaatsen!

  • Worden organisaties gecompenseerd voor de uren die er worden besteed aan het managen van activiteiten op Welcome app?

    Er wordt geen compensatie gegeven aan organisaties voor het aanleveren van activiteiten. We denken dat wij een handige tool kunnen zijn om jullie activiteiten gemakkelijker bij de doelgroep terecht te laten komen. De app is voor hen ontworpen. Dit maakt ons anders dan andere sociale kaarten.

  • Wij gebruiken onze eigen website/sociale kaart waar we onze activiteiten al opzetten, kunnen wij een API maken met Welcome app?
    Deze wens delen wij met jullie – op dit moment is dit nog niet mogelijk, maar wel iets wat op onze radar staat. We horen graag jullie feedback op het gebruik, om de web app zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Zelfs met het creëren van een API zal er mensenwerk te pas komen aan het managen van de activiteiten.
  • Hoe voorkomen we dat er allerlei sociale kaarten naast elkaar bestaan, waardoor nieuwkomers door de bomen het bos niet meer kunnen zien?

    Welcome app heeft als doel om nieuwkomers in verschillende fasen van hun integratieproces te ondersteunen. Al deze initiatieven zijn geweldig en precies het aanbod wat in Welcome app moet komen te staan. Het is ons doel om in de taal van de nieuwkomers, op een laagdrempelige manier, mensen te informeren over alle mogelijkheden die er zijn. Wij streven ernaar juist de tool te zijn waarbij nieuwkomers alle informatie, activiteiten en contacten op één plek kunnen vinden.

  • Wat is de doelgroep van Welcome app?

    Welcome app is er voor nieuwkomers met een vluchtachtergrond. Als ‘local’ kun je ook een account aanmaken. Je kunt vragen beantwoorden van nieuwkomers en zelf ook deelnemen aan een activiteit of een activiteit organiseren. Daarnaast is de app bedoeld voor organisaties: om hen een makkelijke en effectieve tool te bieden om alle nieuwkomers in de gemeente te bereiken en meer inzicht te krijgen in welke andere organisaties er actief zijn in de gemeente.

  • Hoe kan ik als organisatie een activiteit in de app plaatsen?

    Een activiteit plaatsen in de Welcome-app is heel eenvoudig. Bekijk onze instructievideo om te zien hoe:

  • Moet ik betalen om gebruik te maken van Welcome app?

    Het gebruik van Welcome app is voor zowel organisaties, als nieuwkomers en locals helemaal gratis!

  • Hoe maak ik als organisatie een account aan?

    Als organisatie maak je een account aan door een profiel aan te maken op de web-app. Hier kun je vervolgens je activiteiten op zetten, zodat nieuwkomers in je gemeente deze kunnen vinden en boeken. Daarnaast kun je inzicht verkrijgen in hoe nieuwkomers je activiteiten ervaren en waar behoefte aan is in de gemeente.

  • Wat is het voordeel van Welcome app voor een gemeente?

    Met Welcome app komen alle lokale activiteiten, informatie en organisaties die relevant zijn voor nieuwkomers op één plek samen. Via een gebruiksvriendelijke app die beschikbaar is in tien verschillende talen kunnen nieuwkomers in de actieve gemeenten gemakkelijk regie nemen over hun integratieproces. Hierdoor worden gemeente consulenten ontzorgd: ze zijn minder tijd kwijt met het zoeken van actueel aanbod in de stad, krijgen minder individuele vragen van cliënten en cliënten vinden activiteiten en informatie gemakkelijker zelf. Daarnaast is ons Support team altijd beschikbaar voor vragen en kunnen nieuwkomers via de app gemakkelijk contact leggen met andere (nieuwkomer en local)gebruikers.

    Een bijkomend voordeel is dat door het inzetten van Welcome app, alle lokale maatschappelijke organisaties die betrokken zijn, elkaar gemakkelijker kunnen vinden en opzoeken om informatie te delen of om met elkaar samen te werken.

  • Welcome app is toch al beschikbaar, waarom moet ik als gemeente betalen?

    Welcome app is inderdaad beschikbaar voor iedereen in Nederland. Wij vinden het namelijk belangrijk dat alle nieuwkomers, al is het beperkt, kunnen profiteren van ons platform. De gebruikers die niet in de gemeenten wonen waar Welcome app mee samenwerkt, zien echter een beperkte versie van de app. Zo kunnen zij vragen stellen aan ons Support team en landelijke (vaak online) activiteiten vinden en boeken. Zij kunnen dan nog geen lokale activiteiten en organisaties vinden in de app. Welcome app maakt pas echt verschil als het vraag en aanbod op buurtniveau kan samenbrengen en dat doen we door samen te werken met gemeenten. 

  • Kost het onze consulenten niet juist meer tijd om met Welcome app te werken?

    Welcome app is juist zo ontworpen om consulenten te ontzorgen. Doordat alle content altijd up-to-date is kan een consulent heel efficiënt het juiste aanbod vinden en delen met de cliënt. Consulenten worden niet geacht informatie aan te leveren of bij te houden, dit wordt door het Welcome app team en de aanbieders zelf gedaan.

  • In welke gemeenten is Welcome app actief?

    Welcome app werkt nu samen met vier gemeenten: Venlo, Dordrecht, Leiden en Almere. Wil jij ook met ons samenwerken? Stuur een mail naar info@welcomeapp.nl voor meer informatie. 

  • Wat zijn de resultaten in de gemeenten waar Welcome app actief is?

    De resultaten zijn tot nu toe zeer positief! We zijn in april 2022 van start gegaan met een nieuwe (gemeente)aanpak. Tot eind 2023 hebben we gebruik gemaakt van web-app waarbij er al 530 organisaties aangesloten waren op het platform. Op de app bereikten we bijna 100.000 downloads. Voor meer resultaten, verwijzen we naar het impact verslag van 2022.

    Eind 2023 zijn we over gegaan naar een nieuwe app: een app die door middel van een low code technologie gemakkelijker op te bouwen en aan te passen is. We hopen met de nieuwe app nog mooiere resultaten te bereiken.

  • Is Welcome app voor zowel Oekraïners als inburgeraars in te zetten?

    Ja, Welcome app is in te zetten voor zowel Oekrainers als inburgeraars.

  • Wie is verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de content in de app?

    Het Welcome app team en de aanbieders van de activiteiten (organisaties) zijn verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de content op de app. De gemeente heeft hier dus geen extra werk aan.

  • Is Welcome app iets voor mijn organisatie?

    Als jij met jouw organisatie activiteiten aanbiedt die interessant zijn voor nieuwkomers, dan is Welcome app iets voor jullie! Niet alleen als het gaat om activiteiten die direct bijdragen aan integratie van nieuwkomers, zoals taallessen of informatieve spreekuren, maar óók als je culturele, sociale of sportieve activiteiten organiseert. Bij integratie is het namelijk belangrijk dat nieuwkomers kunnen participeren binnen álle facetten van de samenleving.