• Wat kan ik in de app doen als nieuwkomer?

    De app heeft verschillende functies:

    • Activiteiten die je kunt boeken en bijwonen, bijvoorbeeld taalles, sollicitatietraining of een sociale activiteit. Het aanbod van activiteiten wisselt voortdurend.
    • Chat met Nederlanders, stel een vraag in de Welcome app om de chat te starten.
    • Helpdesk voor je vragen. Wij hebben niet op alle vragen een pasklaar antwoord, maar we kunnen helpen om een stap verder te komen.
  • Hoe vind ik een activiteit in mijn regio?

    Welcome app helpt gemeenten om informatie en activiteiten voor nieuwkomers digitaal toegankelijk te maken. Welcome app werkt op dit moment samen met gemeenten Tilburg, Venlo, Leiden, Dordrecht en Almere. Dit betekent dat veel aanbod in deze regio’s beschikbaar is in de app. Verder zijn er landelijke activiteiten te vinden in de app.

  • Wat betekent ‘locals’?

    Nederlandse inwoners noemen wij locals!

  • Hoe stel ik in de app een vraag aan een local ?

    In de app kun je gebruik maken van gespreksstarters. Dit zijn vragen die al voor je klaar staan. Een voorbeeld is: ”Hoi! Wat eet jij om gezond en fit te blijven?” In de app vind je verschillende vragen die je kan gebruiken als eerste vraag.

  • Organiseert Welcome app de activiteiten in de app?

    Nee, wij bieden alleen het platform aan. Lokale organisaties, bedrijven en individuen zijn degenen die een activiteit organiseren en aanbieden via ons platform.

  • Hoe vind ik filteren op de activiteiten?

    In de agenda van Welcome app kun je filteren op verschillende manieren. Je kan op locatie filteren, zo kun je je buurt kiezen of je locatie intypen. Daarna kun je activiteiten zoeken in de app via verschillende categorieën, zoals taal, sport, eten en Nederlandse cultuur.

  • Ik kan nog geen taalactiviteit vinden in mijn buurt, hoe kan ik beginnen met de Nederlandse taal leren?

    Welcome app is (nog) niet in heel Nederland actief, dus dat kan! De meeste lokale bibliotheken bieden gratis taallessen aan of hebben taalcafé’s. Probeer Google om je lokale bibliotheek te zoeken en taallessen te vinden. Daarnaast kun je je spreekvaardigheid online oefenen en werken aan je netwerk bij Vertel es!

  • Ik wil graag werken, kan ik een baan vinden via Welcome app?

    Welcome app is geen platform voor het vinden van werk. Wij hebben meestal geen vacatures in de app. Wel vind je allerlei activiteiten in de categorie ‘carrière’ in de app die je kunt bijwonen. Dit zijn activiteiten zoals trainingsprogramma’s, workshops en activiteiten die helpen bij het opbouwen van een professioneel netwerk.

  • Ik heb een vraag gesteld maar kreeg geen reactie, wat moet ik doen?

    Houd er rekening mee dat het soms een paar dagen duurt tot je antwoord krijgt. Het helpt als je start met een gemakkelijke vraag, zoals: ”hoe start jij je dag?”

  • Wat kan ik als organisatie allemaal met Welcome app?

    Als organisatie kun je samen met ons aan de slag om nieuwkomers te verwelkomen in jouw stad. Evenementen, workshops, taal- of sportlessen, leuke activiteiten voor kinderen, inloopspreekuren, maar ook informatie of oproepjes over jouw organisatie kun je zelf op Welcome app uploaden om ze kenbaar te maken aan nieuwkomers. Dat uploaden doe je via de web-app in jouw eigen organisatieportaal. Daar kun je ook gemakkelijk zien welke organisaties er nog meer zijn in jouw stad en wat voor activiteiten er door hen worden georganiseerd. Je kunt met andere organisaties contact opnemen om gemakkelijker te kunnen samenwerken. Ook kun je berichten sturen naar nieuwkomers die hebben aangegeven dat ze bij je activiteit willen zijn. Tegelijkertijd zorgen wij ervoor dat de Welcome app de nieuwkomers in jouw stad bereikt en zo het aanbod van organisaties voor hen zichtbaar is via onze app.

  • Hoe is Welcome app anders van andere sociale kaarten?

    Welcome app is anders dan de ‘traditionele’ sociale kaart. Sociale kaarten zijn vaak logge websites, met veel tekst en een droog overzicht aan projecten of organisaties. Deze kaarten zijn vaak niet ontworpen met de doelgroep in het achterhoofd: informatie is gecentraliseerd maar niet gemakkelijk toegankelijk (vaak alleen in het Nederlands) of actiegericht. Ze roepen niet op tot meedoen.

    Welcome app is anders omdat het samen met de doelgroep is ontworpen. Het is een platform dat mensen informeert op activiteitsniveau en motiveert om deel te nemen. De activiteiten die worden weergegeven zijn opgebouwd in categorieën (taal, sport, kids, cultuur etc.), gepresenteerd in de eigen taal en gelinkt aan je locatie. Daarnaast is Welcome app meer dan alleen een app: we zijn ook een community. We halen continue feedback op van onze gebruikers, en zorgen voor behoeftegestuurd aanbod. Daarnaast hebben wij een persoonlijke aanpak en zijn wij altijd beschikbaar voor vragen via onze helpdesk.

  • Kan iedereen een account aanmaken op de app?

    Iedereen kan een account aanmaken op de app. Van local, tot nieuwkomer, tot organisatie. Voor organisaties hebben we een web app ontwikkeld, om het allemaal wat gemakkelijker te maken met het beheren van de activiteiten. Het is tevens gratis.

  • Is er nagedacht over het beheer en onderhoud, wie houdt de app up-to-date?

    Onderhoud van het aanbod ligt bij organisaties zelf. Wij doen regelmatig een controle op het aanbod in de app en zoeken contact op met organisaties als wij zien dat activiteiten niet meer relevant of actueel zijn.

  • Is er een speciale portal voor organisaties op Welcome app?

    Je kunt als organisatie inloggen op de web-app. Je hoeft hier dus niet de app zelf voor te downloaden, maar kunt op de computer inloggen. Inloggen op de web-app kan hier.
    Heb je nog geen account? Maak hier een account aan.

  • Hoe zit het met de veiligheid van de gebruikers van de app?

    Wij nemen de veiligheid van de gebruikers van onze app erg serieus. Activiteiten die door organisaties worden geüpload worden altijd eerst door ons gecontroleerd.

  • Wij organiseren wekelijks tientallen activiteiten, moeten wij alles erop zetten?

    We snappen dat het veel werk is om alle activiteiten erop te zetten. We raden daarom aan om de focus te leggen op activiteiten die interessant zijn voor nieuwkomers. Denk bijvoorbeeld aan activiteiten waar het niet uitmaakt wat voor taal de bezoeker spreekt, activiteiten die gratis zijn, of activiteiten die op een andere manier toegankelijk zijn voor nieuwkomers. Terugkerende activiteiten hoef je maar éénmalig te plaatsen!

  • Worden organisaties gecompenseerd voor de uren die er worden besteed aan het managen van activiteiten op Welcome app?

    Er wordt geen compensatie gegeven aan organisaties voor het aanleveren van activiteiten. We denken dat wij een handige tool kunnen zijn om jullie activiteiten gemakkelijker bij de doelgroep terecht te laten komen. De app is voor hen ontworpen. Dit maakt ons anders dan andere sociale kaarten.

  • Wij gebruiken onze eigen website/sociale kaart waar we onze activiteiten al opzetten, kunnen wij een API maken met Welcome app?

    Deze wens delen wij met jullie – op dit moment is dit nog niet mogelijk, maar wel iets wat op de planning staat voor het aankomende jaar. We horen graag jullie feedback op het gebruik, om de web app zo gebruiksvriendelijk te maken. Zelfs met het creëren van een API zal er mensenwerk te pas komen aan het managen van activiteiten.

  • Hoe voorkomen we dat er allerlei sociale kaarten naast elkaar bestaan, waardoor nieuwkomers door de bomen het bos niet meer kunnen zien?

    Welcome app heeft als doel om nieuwkomers in verschillende fasen van hun integratieproces te ondersteunen. Al deze initiatieven zijn geweldig en precies het aanbod wat in Welcome app moet komen te staan. Het is ons doel om in de taal van de nieuwkomers, op een laagdrempelige manier, mensen te informeren over alle mogelijkheden die er zijn.

  • Wat is de doelgroep van Welcome app?

    Welcome app is er voor nieuwkomers met een vluchtachtergrond. Als ‘local’ kun je ook een account aanmaken: je kunt dan vragen beantwoorden van nieuwkomers en zo met hen in contact komen, en de activiteiten zien die in jouw stad worden georganiseerd.

  • Hoe kan ik als organisatie een activiteit in de app plaatsen?

    Een activiteit plaatsen in de Welcome-app is heel eenvoudig. Bekijk onze instructievideo over de stappen van het posten!

  • Moet ik betalen om gebruik te maken van Welcome app?

    Het gebruik van Welcome app is zowel voor organisaties, nieuwkomers en locals helemaal gratis!

  • Hoe maak ik als organisatie een account aan?

    Als organisatie maak je een account aan door een profiel aan te maken op het de web-app. Hier kun je vervolgens je activiteiten op zetten, zodat nieuwkomers in je gemeente deze kunnen vinden en boeken.

  • Wat is het voordeel van Welcome app voor een gemeente?

    Met Welcome app komen alle lokale activiteiten, informatie en organisaties die relevant zijn voor nieuwkomers op één plek samen. Via een gebruiksvriendelijke app die beschikbaar is in negen verschillende talen kunnen nieuwkomers in uw gemeenten gemakkelijk regie nemen over hun integratieproces. Hierdoor worden gemeente consulenten ontzorgt: ze zijn minder tijd kwijt met het zoeken van actueel aanbod in de stad, krijgen minder individuele vragen van cliënten en cliënten vinden activiteiten en informatie gemakkelijker zelf. 

    Een bijkomend voordeel is dat door het inzetten van Welcome app, alle lokale maatschappelijke organisaties die betrokken zijn gemakkelijker elkaar kunnen vinden en opzoeken om informatie te delen of met elkaar samen te werken.

  • Welcome app is toch al beschikbaar, waarom moet ik als gemeente betalen?

    Welcome app is inderdaad beschikbaar voor iedereen in Nederland. Dat is omdat wij het belangrijk vinden dat alle nieuwkomers (al is het beperkt) kunnen profiteren van ons platform. De gebruikers die niet in de gemeenten wonen waar Welcome app mee samenwerkt, zien echter een beperkte versie van de app. Zo kunnen zij vragen stellen aan de helpdesk en landelijke (vaak online) activiteiten vinden en boeken. Ze kunnen dus niet chatten met locals in de buurt en niet de lokale activiteiten en organisaties vinden. Welcome app maakt pas echt verschil als het vraag en aanbod op buurtniveau kan samenbrengen en dat doen we door samen te werken met gemeenten. 

  • Kost het onze consulenten niet juist meer tijd om met Welcome app te werken?

    Welcome app is juist zo ontworpen om consulenten te ontzorgen. Doordat alle content altijd up to date is kan een consulent heel efficiënt het juiste aanbod vinden en delen met de cliënt. Consulenten worden niet geacht informatie aan te leveren of bij te houden, dit wordt door het Welcome app team en de aanbieders zelf gedaan.

  • In welke gemeenten is Welcome app actief?

    Welcome app werkt nu samen met vijf gemeenten: Venlo, Dordrecht, Leiden, Tilburg en Almere. Wil jij ook met ons samenwerken? Stuur een mail naar info@welcomeapp.nl voor meer informatie. 

  • Wat zijn de resultaten in de gemeenten waar Welcome app actief is?

    De resultaten zijn zeer positief tot nu toe. We zijn in april 2022 van start gegaan met deze nieuwe aanpak en er zijn er meer dan 500 organisaties aangesloten op het platform. We bereiken meer dan 1500 gebruikers per maand.

  • Is Welcome app voor zowel Oekraïners als inburgeraars in te zetten?

    Ja, Welcome app is in te zetten voor zowel Oekrainers als inburgeraars.

  • Wie is verantwoordelijk voor het up to date houden van de content in de app?

    Het Welcome app team en de aanbieders van de activiteiten (maatschappelijke organisaties) zijn verantwoordelijk voor het up to date houden van de content op de app. De gemeente heeft hier dus geen extra werk aan.

  • Is Welcome app iets voor mijn organisatie?

    Als jij met jouw organisatie activiteiten aanbiedt die interessant zijn voor nieuwkomers, dan is Welcome app iets voor jou! Niet alleen als het gaat om activiteiten die direct bijdragen aan integratie van nieuwkomers, zoals taallessen of informatieve spreekuren, maar óók als je culturele, sociale of sportieve activiteiten organiseert. Bij integratie is het namelijk belangrijk dat nieuwkomers kunnen participeren binnen álle facetten van de samenleving.