Frequently Asked Questions
Op deze pagina staan de algemene FAQ vragen voor iedereen. Op zoek naar een specifieke vraag? Druk dan op de button hieronder.
Vragen voor nieuwkomers Vragen voor organisaties Vragen voor gemeenten
Op deze pagina staan de algemene FAQ vragen voor iedereen. Op zoek naar een specifieke vraag? Druk dan op de button hieronder.
Vragen voor nieuwkomers Vragen voor organisaties Vragen voor gemeenten
De app heeft verschillende functies:
Welcome app helpt gemeenten om informatie en activiteiten voor nieuwkomers digitaal toegankelijk te maken. Welcome app werkt op dit moment samen met de gemeenten Venlo, Leiden, Dordrecht en Almere. Dit betekent dat er in de app veel aanbod beschikbaar is voor in deze regio’s. Ook zijn er landelijke activiteiten te vinden in de app.
Nederlandse inwoners noemen wij locals!
In de app kun je gebruik maken van gespreksstarters. Dit zijn vragen die al voor je klaar staan. Een voorbeeld is: ”Hoi! Wat eet jij om gezond en fit te blijven?” In de app vind je verschillende vragen die je kan gebruiken als eerste vraag.
Nee, wij bieden alleen het platform aan. Lokale organisaties, bedrijven en individuen zijn degenen die een activiteit organiseren en aanbieden via ons platform.
In de ‘agenda’ van Welcome app kun je de activiteiten filteren op verschillende manieren. Je kan op locatie filteren: zo kun je je buurt kiezen of je locatie intypen. Daarna kun je activiteiten zoeken in de app via verschillende categorieën, zoals taal, sport, eten en de Nederlandse cultuur.
Welcome app is (nog) niet in heel Nederland actief, dus dat kan! De meeste lokale bibliotheken bieden gratis taallessen aan of hebben taalcafé’s. Probeer Google om je lokale bibliotheek te zoeken en taallessen te vinden. Daarnaast kun je je spreekvaardigheid online oefenen en werken aan je netwerk bij Vertel es!
Welcome app is geen platform voor het vinden van werk. Wij hebben meestal geen vacatures in de app. Wel vind je in de app allerlei activiteiten binnen de categorie ‘carrière’ die je kunt bijwonen. Dit zijn activiteiten zoals trainingsprogramma’s, workshops en activiteiten die helpen bij het opbouwen van een professioneel netwerk.
Houd er rekening mee dat het soms een paar dagen duurt tot je antwoord krijgt. Het helpt als je start met een makkelijke vraag, zoals: ”hoe start jij je dag?”
Als organisatie kun je samen met ons aan de slag om nieuwkomers te verwelkomen in jouw stad. Evenementen, workshops, taal- of sportlessen, leuke activiteiten voor kinderen, inloopspreekuren, maar ook informatie of oproepjes over jouw organisatie kun je zelf op Welcome app uploaden om ze kenbaar te maken aan nieuwkomers. Dat uploaden doe je via de web app in jouw eigen organisatieportaal. Daar kun je ook gemakkelijk zien welke organisaties er nog meer zijn in jouw stad en wat voor activiteiten er door hen worden georganiseerd. Je kunt met andere organisaties contact opnemen om gemakkelijker te kunnen samenwerken. Ook kun je berichten sturen naar nieuwkomers die hebben aangegeven dat ze bij je activiteit willen zijn. Tegelijkertijd zorgen wij ervoor dat de Welcome app de nieuwkomers in jouw stad bereikt en zo het aanbod van organisaties voor hen zichtbaar is via onze app.
Welcome app is anders dan de ‘traditionele’ sociale kaart. Sociale kaarten zijn vaak slome websites, met veel tekst en een droog overzicht aan projecten of organisaties. Deze kaarten zijn vaak niet ontworpen met de doelgroep in het achterhoofd: informatie is gecentraliseerd maar niet gemakkelijk toegankelijk (vaak alleen in het Nederlands) of actiegericht. Ze roepen niet op tot meedoen.
Welcome app is anders omdat het samen met de doelgroep is ontworpen. Het is een platform dat mensen informeert op activiteitsniveau en motiveert om deel te nemen. De activiteiten die worden weergegeven zijn opgebouwd in categorieën (taal, sport, kids, cultuur etc.), gepresenteerd in hun eigen taal en gelinkt aan hun locatie. Daarnaast is Welcome app meer dan alleen een app: wij zijn ook een community. We halen continue feedback op van onze gebruikers en zorgen voor een behoefte gestuurd aanbod. Daarnaast hebben wij een persoonlijke aanpak en zijn wij altijd beschikbaar voor vragen via onze helpdesk.
Iedereen kan een account aanmaken op de app. Voor organisaties hebben we een web app ontwikkeld, om het beheren van de activiteiten makkelijker te maken. Dit is overigens gratis.
Onderhoud van het aanbod ligt bij de organisaties zelf. Wij doen regelmatig een controle op het aanbod in de app en zoeken contact op met organisaties als wij zien dat hun activiteiten niet meer relevant of actueel zijn.
Wij nemen de veiligheid van de gebruikers van onze app erg serieus. Activiteiten die door organisaties worden geüpload, worden altijd eerst door ons gecontroleerd.
We snappen dat het veel werk is om alle activiteiten erop te zetten. We raden daarom aan de focus te leggen op activiteiten die interessant zijn voor nieuwkomers. Denk bijvoorbeeld aan activiteiten waar het niet uitmaakt wat voor taal de bezoeker spreekt, activiteiten die gratis zijn, of activiteiten die op een andere manier toegankelijk zijn voor nieuwkomers. Terugkerende activiteiten hoef je maar éénmalig te plaatsen!
Er wordt geen compensatie gegeven aan organisaties voor het aanleveren van activiteiten. We denken dat wij een handige tool kunnen zijn om jullie activiteiten gemakkelijker bij de doelgroep terecht te laten komen. De app is voor hen ontworpen. Dit maakt ons anders dan andere sociale kaarten.
Deze wens delen wij met jullie – op dit moment is dit nog niet mogelijk, maar wel iets wat op de planning staat voor het aankomende jaar. We horen graag jullie feedback op het gebruik, om de web app zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Zelfs met het creëren van een API zal er mensenwerk te pas komen aan het managen van de activiteiten.
Welcome app heeft als doel om nieuwkomers in verschillende fasen van hun integratieproces te ondersteunen. Al deze initiatieven zijn geweldig en precies het aanbod wat in Welcome app moet komen te staan. Het is ons doel om in de taal van de nieuwkomers, op een laagdrempelige manier, mensen te informeren over alle mogelijkheden die er zijn.
Welcome app is er voor nieuwkomers met een vluchtachtergrond. Als ‘local’ kun je ook een account aanmaken. Je kunt vragen beantwoorden van nieuwkomers en met alle gebruikers van de app chatten. Ook kun je activiteiten zien die in jouw stad worden georganiseerd.
Een activiteit plaatsen in de Welcome-app is heel eenvoudig. Bekijk onze instructievideo om te zien hoe:
Het gebruik van Welcome app is voor zowel organisaties, als nieuwkomers en locals helemaal gratis!
Als organisatie maak je een account aan door een profiel aan te maken op het de web app. Hier kun je vervolgens je activiteiten op zetten, zodat nieuwkomers in je gemeente deze kunnen vinden en boeken.
Met Welcome app komen alle lokale activiteiten, informatie en organisaties die relevant zijn voor nieuwkomers op één plek samen. Via een gebruiksvriendelijke app die beschikbaar is in tien verschillende talen kunnen nieuwkomers in uw gemeenten gemakkelijk regie nemen over hun integratieproces. Hierdoor worden gemeente consulenten ontzorgd: ze zijn minder tijd kwijt met het zoeken van actueel aanbod in de stad, krijgen minder individuele vragen van cliënten en cliënten vinden activiteiten en informatie gemakkelijker zelf.
Een bijkomend voordeel is dat door het inzetten van Welcome app, alle lokale maatschappelijke organisaties die betrokken zijn, elkaar gemakkelijker kunnen vinden en opzoeken om informatie te delen of om met elkaar samen te werken.
Welcome app is inderdaad beschikbaar voor iedereen in Nederland. Wij vinden het namelijk belangrijk dat alle nieuwkomers (al is het beperkt) kunnen profiteren van ons platform. De gebruikers die niet in de gemeenten wonen waar Welcome app mee samenwerkt, zien echter een beperkte versie van de app. Zo kunnen zij vragen stellen aan de helpdesk en landelijke (vaak online) activiteiten vinden en boeken. Zij kunnen dan nog geen lokale activiteiten en organisaties vinden in de app. Welcome app maakt pas echt verschil als het vraag en aanbod op buurtniveau kan samenbrengen en dat doen we door samen te werken met gemeenten.
Welcome app is juist zo ontworpen om consulenten te ontzorgen. Doordat alle content altijd up-to-date is kan een consulent heel efficiënt het juiste aanbod vinden en delen met de cliënt. Consulenten worden niet geacht informatie aan te leveren of bij te houden, dit wordt door het Welcome app team en de aanbieders zelf gedaan.
Welcome app werkt nu samen met vier gemeenten: Venlo, Dordrecht, Leiden en Almere. Wil jij ook met ons samenwerken? Stuur een mail naar info@welcomeapp.nl voor meer informatie.
De resultaten zijn tot nu toe zeer positief! We zijn in april 2022 van start gegaan met een nieuwe aanpak en er zijn al 530 organisaties aangesloten op het platform. We hebben nu bijna 100.000 gebruikers op onze app zitten.
Ja, Welcome app is in te zetten voor zowel Oekrainers als inburgeraars.
Het Welcome app team en de aanbieders van de activiteiten (maatschappelijke organisaties) zijn verantwoordelijk voor het up-to-date houden van de content op de app. De gemeente heeft hier dus geen extra werk aan.
Als jij met jouw organisatie activiteiten aanbiedt die interessant zijn voor nieuwkomers, dan is Welcome app iets voor jullie! Niet alleen als het gaat om activiteiten die direct bijdragen aan integratie van nieuwkomers, zoals taallessen of informatieve spreekuren, maar óók als je culturele, sociale of sportieve activiteiten organiseert. Bij integratie is het namelijk belangrijk dat nieuwkomers kunnen participeren binnen álle facetten van de samenleving.